منوی دسته بندی

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا مربوط به چه کشورهایی است؟

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا در کدام قاره است بیشترین ذخایر ارزی در دنیا مربوط به چه کشورهایی است؟

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا به ترتیب مربوط به کشورهای چین، ژاپن و سوئیس است. اگر قصد دارید بدانید کشورهای دیگر در کدام جایگاه هستند و این به چه معناست ادامه این مقاله را با دقت دنبال کنید. اینوستوپدیا و استاتیستا از مراجع معتبر و نام آشنا در حوزه تحقیقات بازار و اطلاعات مالی هستند. در ادامه این مقاله با کمک این دو منبع و بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده توسط آن‌ها که مربوط به سال ۲۰۲۲ است به بررسی کشورهایی خواهیم پرداخت که بیشترین ذخایر ارزی را از آن خود کرده‌اند.

ذخایر ارزی چه اهمیتی دارد؟

ذخایر ارزی از این جهت حائز اهمیت است که این موضوع نشانگر تعادل نقدینگی در یک کشور است. برای اینکه با مفهوم ذخایر ارزی آشنا شوید بایستی ابتدا تعاملات مالی کشورها را در نظر بگیرید. هر کشوری با سایر کشورها در تعاملات مالی گوناگونی همچون صادرات، واردات، بدهی‌های خارجی و موضوعات مشابه است. ذخایر ارزی این قدرت را به کشورها می‌دهند تا بتوانند سیاست‌های پولی داخلی و نیازهای خود را به واردات کالاهای مورد نیاز به سرعت و سادگی مدیریت کنند.

ذخیره ارزی به چه معناست؟

کشورهای گوناگون ذخایر ارزی خود را با ترکیبی از اوراق بهادار تأمین می‌کنند. این ذخایر می‌توانند شامل ارزهای خارجی، اوراق قرضه، اسناد خزانه و سایر اوراق بهادار دولتی باشند. در واقع هر نوع دارایی‌های یک کشور که برای تعاملات اقتصادی بین‌المللی قابل استفاده است می‌تواند در زمره ذخایر ارزی قرار گیرد. اغلب کشورها بخش عمده ذخایر ارزی خود را ارزهای خارجی انتخاب می‌کنند.

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا در گاوصندوق کدام کشورهاست

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا در گاوصندوق کدام کشورهاست

ارزهایی همچون دلار، یورو، ین و فرانک بیشترین استقبال را در این موضوع دارد اما کشورهای مختلف برحسب منابع خود سبد متنوعی از دارایی‌ها را به‌منظور ذخایر ملی در نظر می‌گیرند. به طور مثال کشورهایی که دارای منابع گسترده طلا هستند از این فلز گران‌بها که در تبادلات بین‌المللی نیز مورد استفاده است برای ذخایر ارزی خود استفاده می‌کنند.

بیشترین ذخایر ارزی دنیا در چین

چین با داشتن بیش از سه هزار میلیارد دلار، بیشترین ذخایر ارزی دنیا را دارد. اطلاعات مالی مرتبط با بیشترین ذخایر ارزی خارجی از سایت اینوستوپدیا دریافت شده است.  این کشور به نسبت ژاپن در رتبه دوم، بیش از دو و نیم برابر ذخایر ارزی بالاتری دارد. تقریبا می‌توان گفت که ذخایر ارزی چین بدون رقیب است. هر چند اگر به داده‌های زمانی نگاه کنید گاهی کشورهای دیگر توانسته‌اند حتی از چین نیز ذخایر بیشتری را ثبت کنند اما این موضوع در حال حاضر بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

این طور به نظر می‌رسد که یکی از دلایلی که نگرانی‌های بین‌المللی به خصوص برای آمریکا در رقابت با این کشور ایجاد می‌کند در حوزه ارزی همین موضوع است. اگر قرار باشد ذخایر ارزی کشورهایی همچون چین از دلار به سمت ارزهای دیگر به خصوص در کشورهای آسیایی تغییر کند موجب تضعیف گسترده دلار خواهد شد.

ژاپن: دومین جایگاه بیشترین ذخایر ارزی در دنیا

ژاپن با داشتن 1.۳۷۶ میلیارد دلار ذخایر ارزی، در رتبه دوم جهان قرار دارد. رقابت ژاپن و چین بر سر جایگاه‌های نخست کشورهایی که بیشترین ذخایر ارزی در دنیا را دارند از طرفی نشانگر اهمیت این کشورها در اقتصاد و معادلات جهانی است و از طرفی نشانگر اقتصاد پیشرفته و حجم گسترده تعاملات مالی با سایر کشورهاست.

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا

سوئیس: سومین دارنده بیشترین ذخایر ارزی در دنیا

سوئیس با داشتن ۱،۰۳۳ میلیارد دلار ذخایر ارزی، در رتبه سوم جهان قرار دارد. ژاپن تنها کشور اروپایی در این لیست است که توانسته در میان سه جایگاه برتر کشورهایی با بیشترین ذخیره ارزی قرار بگیرد. احتمالا در رابطه با بانک‌های سوئیس و فیلم‌های هالیوودی که در رابطه با این موضوع ساخته شده است چیزهایی شنیده باشید اما باید بدانید که موضوع در رابطه با سوئیس بسیار پیچیده و فراتر از این حرف‌هاست و در آینده در یک مقاله دیگر به نظام بانکی و مالی در سوئیس بیشتر خواهیم پرداخت.

کشورهای دیگر با بیشترین ذخایر ارزی در دنیا

در جدول زیر می‌توانید ده جایگاه نخست مرتبط با کشورهایی که بیشترین ذخایر ارزی در دنیا را دارند مشاهده کنید. در این لیست روسیه با داشتن ۶۳۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی، در رتبه چهارم قرار دارد. هند با داشتن ۵۹۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی، در رتبه پنجم قرار دارد.

جدول مقایسه جایگاه کشورهای دنیا در ذخایر ارزی براساس گزارش ۲۰۲۲ اینوستوپدیا

جایگاه کشور ذخایر ارزی – میلیارد دلار
۱ چین ۳،۴۸۰
۲ ژاپن ۱،۳۷۶
۳ سوئیس ۱،۰۳۳
۴ روسیه ۶۳۰
۵ هند ۵۹۹
۶ تایوان ۵۴۸
۷ هنگ‌کنگ ۵۰۴
۸ عربستان سعودی ۴۵۱
۹ کره جنوبی ۴۴۹
۱۰ سنگاپور ۳۶۵

تایوان با ۵۴۸ میلیارد دلار و هنگ کنگ با ۵۰۴ میلیارد دلار نیز در رتبه‌های ششم و هفتم جهان قرار دارند. در ادامه لیست نیز عربستان سعدی، کره جنوبی و سنگاپور در جایگاه‌های بعدی قرار دارند که اطلاعات مرتبط با آن‌ها را در جدول می‌توانید مشاهده کنید.

جمع‌بندی مقایسه کشورهایی که بیشترین ذخایر ارزی در دنیا را دارند

اگر نگاهی به کشورهایی که حجم گسترده ذخایر ارزی دارند نگاه کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از این لیست در ده جایگاه نخست کشورهای آسیایی هستند. در واقع غیر از سوئیس هیچ کشور غیر آسیایی در این لیست قرار ندارد و این موضوع اهمیت کشورهای آسیایی در معادلات جهانی را نشان می‌دهد.

ذخایر ارزی یکی از عواملی است که به اقتدار کشورها و سلامت اقتصادی آن‌ها کمک می‌کند. کشورهایی که ذخایر ارزی بالایی دارند در تعاملات جهانی کمتر دست برتر را خواهند داشت و نگرانی‌های مرتبط با نوسانات ارزی و یا بحران‌های مالی برای آن‌ها کم‌تر است.

باید دقت کنید که این تنها عاملی نیست که در این موضوع قابل بررسی است و عوامل گوناگونی در این موضوعات تاثیر دارند اما می‌توان با بررسی جداگانه هر یک از این عوامل نگاه جامعی به موضوعات مرتبط با مسائل ارزی داشت. یک تحلیل درست درباره موضوعات مالی برای افرادی که در تجارت فعال هستند می‌تواند بسیار حائز اهمیت و در موفقیت‌ آنان تعیین کننده باشد.

در همین رابطه بخوانید

برای سرمایه‌گذاری خرید دلار بهتر است یا خرید طلا

همه نکاتی که برای خرید و فروش دلار باید بدانید

یک چک‌لیست خوب برای صادرات در ایران

رفع تعهدات ارزی صادرات

 

5/5 - (3 امتیاز)
مدیر محتوا
من در میان نوشته‌ها زندگی می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *