منوی دسته بندی

خرید و فروش دلار

خرید و فروش دلار

خرید و فروش دلار، یورو و بسیاری از ارزهای رایج بین‌المللی و انتقالات ارزی از پرکاربردترین خدمات صرافی است. افراد می‌توانند به‌منظور تامین ارز مورد نیاز خود بابت سفرهای خارجی یا تجارت و بازرگانی نیاز به دلار یا هر یک از ارزهای رایج دیگر داشته باشند.

در این صفحه کلیه نکاتی که به‌منظور خرید و فروش دلار یا هر یک از ارزهای رایج لازم به دانستن است در خلاصه‌ترین و کوتاه‌ترین حالت ارائه شده است.

انواع خرید و فروش دلار در صرافی

خرید و فروش دلار سهمیه‌ای

خرید و فروش دلار یا ارزهای دیگر به‌صورت سهمیه‌ای یکی از سوالات مکرر مراجعان به صرافی‌هاست. درحال حاضر تنها سهمیه عمومی اعلام شده ارز سهمیه‌ای برای سرفصل مصارف ضروری است. این همان موضوعی است که در فضای مجازی تحت عنوان خرید ارز با کارت ملی یا ارز سهمیه‌ای از آن یاد می‌شود. نیازی نیست نگران سرفصل مصارف ضروری باشید این صرفا یک اصطلاح عمومی است.

هر شهروند مقیم ایران می‌تواند هر سال یک بار تا سقف مشخص سهمیه خود ارز با قیمت بازار مبادله ارز و طلای ایران از صرافی‌ها خریداری نماید. سقف خرید ارز سهمیه‌ای در سال ۱۴۰۱ ۵۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن برای هر نفر است. 

خرید و فروش ارز سهمیه‌ای ۱۴۰۲

براساس شرایط اعلام شده برای سال ۱۴۰۲، سقف خرید ارز سهمیه‌ای برای هر نفر ۲۰۰۰ یورو یا معادل دلاری آن است.  همچنین لازم است از آخرین خرید ارز رسمی متقاضی ۳۶۵ روز گذشته باشد تا امکان خرید مجدد ارز برای وی امکان‌پذیر باشد. جهت مشاهده جزئیات بیشتر در این رابطه می‌توانید مطلب زیر را مشاهده کنید:

شرایط جدید خرید ارز سهمیه‌ای 

خرید و فروش ارز نقدی

خرید و فروش ارز نقدی

خرید و فروش دلار، یورو و ارزهای دیگر به‌صورت نقدی بیشترین حجم اخبار مرتبط با صرافی است. طبیعی است که اگر شما در طول سال زیاد به مسافرت خارجی می‌روید نیاز بیشتری نسبت به سهمیه اعلام شده دارید. اینجاست که موضوع ارز با قیمت بازار آزاد یا ارز توافقی مطرح می‌شود.

خرید و فروش ارز نقدی بیش از سهمیه اعلام شده برای هر نفر غیرقانونی است. دقت داشته باشید اگرچه ممکن است یک صرافی تخلف کرده و پیشنهاد خرید و فروش دلار و سایر ارزها به قیمت بازار آزاد را بدهد اما این کار غیرقانونی است و می‌تواند برای شما و صرافی متخلف تبعات قضایی داشته باشد.

علاوه بر آن، خروج ارز از کشور، دارای محدودیت‌های قانونی است.هر نفر  در سال می‌تواند حداکثر ۵۰۰۰ یورو از طریق مرز هوایی و ۲۰۰۰ یورو از طریق مرز زمینی خارج نماید. در مورد سایر ارزها نیز می‌بایست ارزش ارز مورد نظر، از ارزش یوروی اعلام شده تجاوز نکند.

درصورتی که شما برای کسب‌وکارتان نیاز به ارز دارید. احتمالا با این سوال مواجه شده‌اید که پس راه‌حل چیست. شما می‌توانید از طریق مکانیزم‌های وزارت صمت، برای تامین ارز مورد نیاز خود اقدام نمایید. متداول‌ترین این مکانیزم‌ها خرید و تامین ارز از طریق سامانه نیما است.

خرید و فروش دلار و ارزهای رایج در سامانه نیما

برای خرید و فروش ارز در سامانه نیما لازم است در یک صفحه مجزا توضیحات کامل ارائه گردد که در حال حاضر در این مجال نمی‌گنجد. اما به‌صورت مختصر برای خرید و فروش ارز در سامانه نیما نیاز به داشتن کارت بازرگانی است. همچنین پیش از خرید ارز در سامانه نیما، لازم است فرد حقیقی یا حقوقی درخواست خود را در سامانه جامع تجارت طبق قوانین و دستورات آن، ثبت نماید. در آن‌صورت امکان تامین ارز با قیمت نیما برای فرد حقیقی یا حقوقی وجود خواهد داشت.

در ویدئوی زیر شما می‌توانید به‌صورت تصویری با نحوه خرید و فروش ارز در سامانه نیما آشنا شوید:

قیمت دلار صرافی خرید و فروش دلار

قیمت دلار صرافی چگونه تعیین می‌شود؟

به بیان ساده، صرافی مشابه یک مغازه پول فروشی است. قیمتی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود مشابه قیمتی است که برای سایر کالاهای دیگر نیز توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده اعلام می‌شود. احتمالا شما بارها با این موضوع مواجه شده‌اید که کالای خاصی را در یک مغازه با قیمت کم‌تر یا بیشتر مشاهده کرده‌اید. یک فروشنده تمایل به جذب مشتریان بیشتری دارد و حاضر به کم‌ کردن حاشیه سود خود می‌باشد تا در مقابل حجم فروش بالاتری را تجربه کند. در مقابل فروشنده دیگری توانایی پاسخگویی به مشتریان فعلی خود را نیز ندارد و کالاها را با حداکثر سود برای فروش قیمت‌گذاری می‌کند تا نهایت بهره ممکن را از همان تعداد اندک مشتری ببرد.

درباره دلار این موضوع کمی پیچیده‌تر نیز می‌شود. قیمت دلار یا بسیاری ارزهای دیگر یک قیمت ثابت نیست و به‌صورت مدام در حال نوسان است. تصور کنید یک صرافی در ساعت ۱۰ صبح، دلار با قیمت مشخصی را از مشتری خود خریداری کرده است. براساس نرخ اعلام شده و تجربه خرید و فروش دلار در بازار، صرافی تابلوی خود را با قیمت مشخصی که شامل قیمت پایه دلار و سود صرافی یا همان کارمزد است روشن می‌کند.

در ساعت ۱۲ ظهر قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند درحالی که صرافی مورد نظر هنوز نتوانسته است ارزهای خریداری شده در ابتدای روز را به فروش برساند. طبیعی است در این شرایط انتظار داریم حتی اگر صرافی قیمت‌های خود را کاهش دهد تلاش کند کارمزد حداکثری را برای خود قائل شود تا زیان کمتری در آن روز داشته باشد.

پس دو موضوع در قیمت‌گذاری تابلوی صرافی‌ها نقش دارد:

۱- کارمزد یا حاشیه سود مورد نظر صرافی

۲- قیمت خرید دلار قبلی و موجود در صرافی

اگرچه سقف کارمزد صرافی ثابت و توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود اما کف آن بستگی به هر صرافی دارد و کاملا وابسته به تصمیم هر صرافی است.

قیمت لحظه ای دلار

درصورتی که نیاز به اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش دلار، یورو یا سایر ارز‌های پرکاربرد دارید می‌توانید از طریق لینک‌های زیر قیمت لحظه‌ای و آنلاین این ارزها را مشاهده نمایید.

با توجه به اینکه قیمت دلار و قیمت یورو علاوه بر قیمت‌های بازار متشکل دارای قیمت‌های گوناگون دیگری همچون قیمت دلار سنا برای دریافت اسکناس یا نرخ نیما برای ارسال حواله است؛ در صفحات جداگانه‌ای به تفکیک همه قیمت‌های مرتبط با این دو ارز پرکاربرد نیز ارائه شده است. 

درصورت تمایل می‌توانید از لینک‌های زیر قیمت این ارزها را نیز مشاهده نمایید:

تفاوت قیمت خرید و فروش دلار

به‌منظور توضیح تفاوت قیمت خرید و فروش دلار دو موضوع لازم است عنوان شود. موضوع اول به همان نکته‌ای برمی‌گردد که در بخش تعیین قیمت دلار درباره آن صحبت کردیم. کارمزد یا سود صرافی قیمت خرید دلار را برای شما بیشتر از قیمت مصوب می‌کند.

موضوع دوم اما این است که تفاوت قیمت خرید و فروش دلار ناشی از پیچیدگی‌هایی است که در این بازار مالی وجود دارد. شرایطی را در نظر بگیرید که تقاضای دلار یا هر یک از ارزهای پرکاربرد زیاد است درحالی که در بخش عرضه آن اتفاق جدیدی رخ نداده است. در چنین شرایطی بازیگران این بازار تلاش می‌کنند حتی با قیمت‌هایی بسیار بیشتر از آنچه بازار اعلام کرده است ارز مورد نیاز خود را خریداری نمایند.  

تفاوت قیمت خرید و فروش دلار

مشاوره خرید و فروش دلار

درصورت وجود هرگونه مشکل یا ابهام، می‌توانید با شماره تماس‌های صرافی تماس بگیرید. همکاران ما در بخش مرکز تماس صرافی کاملا آماده هستند تا پاسخگوی سوالات و نگرانی‌های شما باشند.

درصورتی که تمایل دارید درباره سایر خدمات صرافی‌ها مطالعه نمایید لینک زیر را ببینید:

مشاوره رفع تعهدات ارزی

مشاوره رایگان با صرافی آسوده

پیش از هر اقدامی شما می‌توانید از مشاوران خبره ما در صرافی آسوده کمک بگیرید. 

مشهد خیابان امام رضا

بین امام رضا 24 و 26 - پلاک 75/1- لابی هتل درویشی