منوی دسته بندی

رفع تعهدات ارزی صادرات

رفع تعهدات ارزی صادرات

رفع تعهدات ارزی صادرات چیست؟

رفع تعهدات ارزی صادرات به معنی اثبات بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد است. این موضوع به پیشنهاد بانک مرکزی و توسط هیئت وزیران در قالب آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب رسیده است. بر این اساس کلیه صادرکنندگان لازم است پس از دریافت ارز حاصل از صادرات، نسبت به بازگشت این ارز به چرخه اقتصادی در مدت زمان مشخص اقدام نمایند. 

مهلت رفع تعهدات ارزی صادرات

 
مهلت رفع تعهد ارزی رفع تعهدات ارزی صادرات

بر اساس اعلام گمرک، حداکثر مهلت برگشت ارز صادرات به چرخه پولی در سال ۱۴۰۰، چهار ماه و در سال ۱۴۰۱، شش ماه از زمان صدور پروانه گمرکی است. متناسب با نوع کالا، مقصد صادراتی و موارد مشابه ممکن است این زمان اندکی بیشتر یا کم‌تر باشد که توسط اطلاعیه‌های وزارت صمت اعلام می‌گردد.

همچنین در شرایط خاص این مهلت تا سه ماه قابل تمدید خواهد بود.

روش‌های رفع تعهدات ارزی صادرات

براساس آیین‌نامه مذکور، روش‌های گوناگونی پیشنهاد شده است که از طریق آن تعهد ارزی شما رفع شود. در واقع از طریق انواع روش‌های قانونی که ارز خود را دوباره وارد چرخه ارزی کشور نمایید به‌صورت خودکار تعهد ارزی شما رفع خواهد شد. در ادامه لیست این روش‌ها قابل مشاهده است:

  • فروش ارز در سامانه نیما
  • واردات در مقابل صادرات
  • واگذاری ارز حاصل از صادرات به غیر
  • تهاتر کالا به کالا
  • فروش ارز به صورت اسکناس به بانک مرکزی و یا صرافی
  • بازپرداخت تسهیلات ارزی اعطایی
 

میزان الزام‌آور بازگشت ارز به‌منظور رفع تعهد

صادر کنندگان محصولات، پتروشیمی پالایشی، فولادی فلزات اساسی سنگین و فرآورده های نفتی مکلفند صد درصد ارز حاصل از صادرات را به‌صورت کامل به چرخه اقتصاد بازگردانند. بدین منظور لازم است رفع تعهد ارزی از طریق فروش ۱۰۰٪ ارز در سامانه نیما به‌صورت حواله صورت گیرد.

سایر صادر کنندگان موظفند ۹۰٪ ارز حاصل از صادرات را بازگردانند. بدین منظور می‌توانند از یک یا ترکیبی از روش‌هایی که در بخش قبل ذکر شد، تعهد ارزی خود را مرتفع کنند.

خدمات رفع تعهد ارزی

خدمات رفع تعهدات ارزی صرافی آسوده

صرافی آسوده حسب آیین‌نامه اجرایی مذکور و مجوزهای دریافت شده می‌تواند ارز واردات شما را در قالب خرید ارز نقدی (سنا) و یا حواله نیما دریافت نماید. 

درصورت تمایل می‌توانید پیش از هر اقدامی با کارشناسان صرافی آسوده مشورت نموده تا با توجه به شرایط و کالای صادر شده بهترین روش رفع تعهد ارزی به شما پیشنهاد گردد.

مشاهده قیمت لحظه‌ای دلار

می‌توانید از طریق لینک‌های زیر، آخرین قیمت‌های لحظه‌ای دلار، یورو و یا سایر ارزهای پرکاربرد را مشاهده نمایید.

باتوجه به اینکه قیمت دلار و یورو علاوه بر قیمت‌های بازار و تابلوی صرافی دارای قیمت‌های گوناگون دیگری همچون قیمت دلار سنا برای دریافت اسکناس یا نرخ نیما برای ارسال حواله است؛ در صفحات جداگانه‌ای به تفکیک همه قیمت‌های مرتبط با این دو ارز پرکاربرد نیز ارائه شده است.

درصورت تمایل می‌توانید از لینک‌های زیر قیمت این ارزها را نیز مشاهده نمایید:

مشاوره رایگان رفع تعهدات ارزی صادرات

درصورت وجود هرگونه مشکل یا ابهام، می‌توانید با شماره تماس‌های صرافی تماس بگیرید. همکاران ما در بخش مرکز تماس صرافی کاملا آماده هستند تا پاسخگوی سوالات و نگرانی‌های شما باشند. 

مشاوره رفع تعهدات ارزی

مشاوره رایگان با صرافی آسوده

پیش از هر اقدامی شما می‌توانید از مشاوران خبره ما در صرافی آسوده کمک بگیرید. 

مشهد خیابان امام رضا

بین امام رضا 24 و 26 - پلاک 75/1- لابی هتل درویشی