منوی دسته بندی

بیشترین بدهی خارجی مربوط به کدام کشورهاست

کشورهایی با بیشترین بدهی خارجی

بیشترین بدهی خارجی مربوط به کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه آلمان و هلند است. شاید تعجب کنید و انتظار داشته باشید که در این لیست کشورهای توسعه نیافته را ببینید اما باید بگوییم اوضاع کاملا وارونه است. احتمالا تلقی شما از بیشترین بدهی خارجی یک موضوع منفی است اما باید بگوییم موضوع کاملا متفاوت است.

اگر موضوع برای شما هم جالب شده است و تمایل دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید در این مقاله شما را با یک پدیده مهم در اقتصاد آشنا خواهیم کرد که در برنامه‌ریزی‌های مالی شخصی و تجاری شما نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در اینجا براساس گزارش ۲۰۲۴ موسسه GFP ، همین طور گزارش‌هایی از سایر موسسات تحقیقاتی آماده شده است، لیست کشورهای دارای بیشترین بدهی خارجی را مرور خواهید کرد و با اهمیت این موضوع در اقتصاد آشنا خواهید شد.

کشوری که بیشترین بدهی خارجی را دارد

بدهی خارجی چیست؟

یکی از روش‌های تأمین مالی در مقیاس اقتصاد یک کشور استقراض خارجی است. به خصوص برای پروژه‌های زیربنایی یا زمانی که دولت یک کشور با کسری بودجه مواجه است استقراض خارجی می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد. در چنین حالتی دولت یک کشور با بدهی خارجی مواجه می‌شود. حال سوال اساسی این است که بدهی خارجی آیا یک گزینه مناسب است یا خیر؟ پیش از پاسخ به این پرسش می‌توانید در ادامه لیست بدهکارترین کشورهای دنیا را مشاهده کنید.

چه کشورهایی بیشترین بدهی خارجی را دارند؟

بر اساس اطلاعاتی که در جدول زیر ارائه شده است به ترتیب کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و هلند در پنج جایگاه نخست کشورهایی قرار دارند که بیشترین بدهی خارجی را دارند. در ادامه براساس گزارش ۲۰۲۴ لیست ده کشوری که بیشترین بدهی خارجی را دارند می‌توانید مشاهده کنید.

جدول کشورهای دارای بیشترین بدهی خارجی 2024

ایران چقدر بدهی خارجی دارد؟

اگر برای شما هم سوال شده است که ایران چقدر بدهی خارجی دارد و در جدول کشورهای دارای بیشترین بدهی خارجی در دنیا، کجای لیست قرار گرفته است باید به شما بگوییم که ایران با هشت میلیارد دلار بدهی در جایگاه یکصد و یازدهم در این جدول قرار دارد. برای اینکه کشورهایی بعد از ایران را ببینید می‌توانید اطلاعات جدول زیر را ببینید و احتمالا این سوال بزرگ را از خودتان بپرسید که اگر همه کشورهای ثروتمند در جمع بدهکارترین کشورها قرار دارند و برعکس پس بالاخره بدهی خارجی خوب است یا بد؟

جایگاه ایران در لیست بدهی‌های خارجی

بدهی خارجی خوب است یا بد؟

بدهی خارجی مانند یک گزینه و حق انتخاب است. همان طور که در یک اقتصاد خرد نیز وام‌گیرندگان می‌توانند با استفاده از تسهیلات گوناگون نیازهای خود را به نقدینگی مرتفع کنند؛ در مقیاس کلان نیز بدهی خارجی می‌تواند یک انتخاب برای دولت‌ها باشد. دولت‌ها از طریق بدهی خارجی می‌توانند روی پروژه‌های زیرساختی که در حال حاضر منابع کافی برای آن ندارند سرمایه‌گذاری کنند و با استفاده از درآمدهای حاصل از این سرمایه‌گذاری بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

همچنین در زمان‌هایی که یک دولت با چالش‌های کسری در بودجه مواجه است می‌تواند از این انتخاب برای عبور از چالش‌های نقد خود استفاده کند. آنچه باعث می‌شود بدهی به یک موضوع ناراحت‌کننده و منفی تبدیل شود عدم تناسب میزان بدهی با توان بازپرداخت است.

کاریکاتور یونان در دام بدهی خارجی

توان بازپرداخت کشورها را با استفاده از تولید ناخالص داخلی سرانه آن‌ها می‌سنجند. هر چه کشوری تولید ناخالص داخلی سرانه بالاتری داشته باشد درواقع توان اقتصادی بالاتری برای بازپرداخت بدهی‌های خود دارد. از همینجا یک شاخص اقتصادی جدید متولد شد: نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی سرانه

هر چه نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی بزرگ‌تر باشد یعنی شما در حال دریافت بدهی‌هایی هستید که احتمالا توان بازپرداخت آن‌ها را ندارید پس دو موقعیت خطرناک ایجاد می‌شود:

۱- وام‌دهندگان برای جبران ریسک شما تقاضای نرخ بهره بالاتری می‌کنند.

۲- ممکن است در باتلاق بدهی‌های انباشه گرفتار شوید.

از اینجا چهره منفی بدهی خودش را نمایان می‌کند. کاملا مشابه یک اقتصاد خرد وقتی شما توان بازپرداخت کافی ندارید و سعی می‌کنید بدهی‌های قبلی را با بدهی‌های جدید جایگزین کنید اولین چالش برای شما کاهش اعتبار و ناگزیر شدن به وام‌هایی با بهره‌های بالاتر است. بدتر از آن گرفتار شدن در یک باتلاقی است که همه شادابی اقتصاد شما را با بدهی‌های افسارگسیخته از بین می‌برد.

نسبت بدهی خارجی به درآمد ناخالص داخلی ناتراز

نسبت بدهی خارجی به درآمد ناخالص داخلی در میان کشورهای گوناگون

اکنون می‌توانیم بررسی کنیم وضعیت کشورهای مختلف از نظر نسبت بدهی به درآمد ناخالص داخلی سرانه در چه وضعیتی است و آیا کشورهایی که در حال استقراض‌های گسترده هستند از نظر این شاخص در وضعیت مناسبی به سر می‌برند یا باید دوباره انتظار شگفت‌زده شدن داشته باشیم.

ده کشوری که بیشترین بدهی خارجی نسبت به درآمد دارند

۱۰ کشوری که بیشترین بدهی خارجی نسبت به درآمد ناخالص داخلی را دارند

ده کشوری که بیشترین بدهی خارجی نسبت به درآمد ناخالص داخلی سرانه را دارند در جدول زیر ارائه شده است. این جدول با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط وبسایت اینسایدر مانکی در سال ۲۰۲۴ تهیه شده است. همان‌طور که در این جدول مشخص است ژاپن، سودان و سنگاپور بیشترین نسبت بدهی به تولید را دارند. پس از آن کشورهایی همچون یونان، ایتالیا و آمریکا نیز در جایگاه‌های بعد جلب توجه می‌کنند.

رتبه کشور درصد بدهی به تولید
۱ ژاپن ۲۵۲
۲ سودان ۲۳۸
۳ سنگاپور ۱۶۸
۴ یونان ۱۶۰
۵ ایتالیا ۱۴۳
۶ آمریکا ۱۲۷
۷ بوتان ۱۲۳
۸ بحرین ۱۱۹
۹ لائوس ۱۱۹
۱۰ مالدیو ۱۱۲

 

این طور به نظر می‌رسید که بایستی در جدول بالا انتظار لیستی از کشورهایی را داشت که از ضعیف‌ترین اقتصادها برخوردار باشند اما ظاهرا نتایج باز هم کمی متفاوت است. در این لیست می‌توان نام کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، ایتالیا و سنگاپور را دید که آن‌ها را به اقتصادهای قدرتمند می‌شناسند.

راز بدهی‌های بزرگ در کشورهای پیشرفته چیست؟

اگر از لیست بیشترین بدهی خارجی نسبت به تولید سرانه در کشورهای پیشرفته متعجب شده‌اید باید به دو نکته توجه کنید. اولین نکته اینکه الزاما نرخ بدهی‌های بالا در یک دوره اقتصادی کوتاه‌مدت قرار نیست مشکل چندانی ایجاد کند. اما اگر نگاهی به وضعیت کشورهایی مثل آمریکا بیندازید متوجه خواهید شد که این روند سابقه داشته است. پس لازم است توجه شما را به نکته دوم جلب کنیم.

پیش از آن نگاهی به جدول بیشترین بدهکاران دنیا در سال ۲۰۱۹ به گزارش استاتیستا در تصویر زیر داشته باشید تا متوجه نسبت بدهی کشورهایی مثل آمریکا به سایر کشورها همچنین روندی که در طول سال‌ها ثابت مانده است بشوید.

کشورهای دارای بیشترین بدهی خارجی در سال ۲۰۱۹

اقتصاد یک موضوع منزوی از سیاست‌های سیاسی و روابط بین‌المللی نیست. در نظام قدرت بین‌المللی کشورهایی که بتوانند قدرتمندی خودشان را ثابت کنند می‌توانند از نتایج آن در نظام اقتصادی خود نیز بهره ببرند. شاید دوباره نیم نگاهی به اقتصاد خرد نیز در این زمینه راهگشا باشد.

تصور کنید شما یک تاجر خوشنام هستید که برای دریافت وام به بانک‌های مورد اعتمادتان رجوع می‌کنید. احتمالا سخت‌گیری که برای پرداخت وام به شما صورت می‌گیرد نسبت به یک وام‌گیرنده جدید کمتر خواهد بود. حتی اگر مبلغ وام درخواستی شما نسبت به توان بازپرداختتان تناسبی نداشته باشد باز هم اگر توانسته باشید خودتان را به صورت کلی فرد معتبری معرفی کنید احتمالا منجر به اعتماد از سوی سیستم بانکی خواهید شد.

این گونه است که همواره بهره‌های بالاتر برای کشورهای فقیرتر و بهره‌های پایین‌تر و ریسک‌های بزرگ‌تر برای کشورهای ثروتمندتر است. این واقعیت نظام اقتصادی بین‌المللی است. شاید به نظر کمی ناعادلانه برسد اما بایستی توجه داشت که قواعد بین‌المللی اقتصاد الزاما نسبتی با عدالت و دیگر شاخص‌های اخلاقی ندارند. این وظیفه خود ماست که چارچوب حاکم بر اقتصاد دنیا را شناخته و با آگاهی نسبت به تصمیم‌هایی که امروز می‌گیریم تبعات آن برای آیندگان را متعهد شویم.

جمع‌بندی بیشترین بدهی خارجی و یک نکته کاربردی

بیشترین بدهی خارجی برای ثروتمندترین‌ها

در مقاله بیشترین بدهی خارجی مربوط به کدام کشورهاست شما با سیستم بدهی در سطح بین‌المللی آشنا شدید. متوجه شدید که اعتبار بین‌المللی می‌تواند منجر به اعتماد مالی و دسترسی به ظرفیت‌های اقتصادی بیشتری شود. مشابه این موضوع در سطح فردی نیز از گذشته به عنوان یک ضرب‌المثل رایج در بین جامعه ایرانی رواج داشته است که «آدم خوش حساب شریک مال مردم است.»

در حال حاضر با ظهور فناوری‌های جدید، انواع گزارش‌های اعتباری، وضعیت خوش حسابی را در سطح افراد و سازمان‌ها بررسی می‌کنند و به زودی فرصت‌های اقتصادی بیشتر در دسترس افرادی خواهد بود که در سوابق مالی و حتی غیرمالی خود از اعتبار بیشتری برخوردار باشند.

در همین رابطه بخوانید

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا مربوط به چه کشورهایی است؟

دلار بخریم یا طلا؟ تحلیل هوش مصنوعی از مقایسه خرید دلار و طلا برای سرمایه‌گذاری

 

5/5 - (2 امتیاز)
مدیر محتوا
من در میان نوشته‌ها زندگی می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *