منوی دسته بندی

دلار آبی و سفید تفاوت‌ها و نکات مهم

تاریخچه دلار آبی دلار آبی و سفید تفاوت‌ها و نکات مهم

تفاوت دلار آبی و سفید

دلار آبی و سفید یکی از موضوعاتی است که اگر قصد خرید دلار داشته باشید احتمالا با آن مواجه شده‌اید. حتی در صورتی که بیرون از ایران و در یک کشور دیگر قصد خرید دلار داشته باشید همچنان شناخت تفاوت‌های دلار آبی و سفید مهم است. اگر شما نیز این اصطلاح را شنیده‌اید و می‌خواهید متوجه شوید که واقعا چه تفاوتی میان دلار آبی و سفید وجود دارد این مقاله را به دقت مطالعه کنید.

دلار رایج در ایران چیست؟

قبل از بحث درباره تفاوت دلار آبی و سفید، مهم است که مفهوم دلار در ایران را بشناسید. در واقع، واحد پول دلار در ایران به معنای واحد پول ایالات متحده آمریکا است. دلار در کشورهای گوناگونی به عنوان واحد پول شناخته می‌شود اما هر یک از این دلارها با دلار آمریکا در شکل، ارزش و منشا تفاوت‌های بسیاری دارد. به‌طور مثال دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور و غیره. در ایران رایج‌ترین نوع دلار و اصطلاح عمومی دلار به معنای واحد پول کشور آمریکاست. پس از این به بعد هرکجا کلمه دلار را بدون پسوند یا پیشوند شنیدید آن را معادل دلار آمریکا در نظر بگیرید.

دلار آبی و سفید از کجا آمده است؟

دلار تا پیش از سال ۲۰۰۹ به رنگ‌های سفید و سبز چاپ می‌شد. با توجه به حجم گسترده دلارهای تقلبی در سرتاسر دنیا از سال ۲۰۰۹ کشور آمریکا اقدام به انتشار نسخه جدیدتری از اسکناس‌های دلار نمود که از قابلیت‌های امنیتی بالاتری برخوردار بود و امکان جعل و تقلب در آن کم‌تر بود. به همین خاطر اصطلاح دلار قدیمی و جدید نیز معادل همان دلار سفید در مقابل دلار آبی است.

جالب است که نادر ابراهیمی نویسنده معاصر ایرانی در یکی از کتاب‌هایش به خاطره‌ای از یک جاعل دلار اشاره می‌کند که در نوع خود واقعا جالب است. ماجرا مربوط به پیش از دهه پنجاه شمسی است. یک کارگر چاپخانه که همکار نادر ابراهیمی بوده است که با یک ماشین چاپ غلتکی دستی، دلار، پوند، مارک و بسیاری ارزهای رایج دنیا را چاپ می‌کرده است.

یک گروه بین‌المللی به جستجوی او می‌پردازند و او را در گوشه یک اتاق کوچک پیدا می‌کنند که مشغول چاپ اسکناس است. یک متخصص آلمانی وقتی می‌بیند او با چه وسیله ساده‌ای این کار را انجام می‌دهد چندین بار می‌گوید: «این مرد نابغه است. این مرد بزرگ‌ترین نابغه روی زمین است. محال است، دروغ است …»

تفاوت دلار آبی و سفید

تفاوت‌های ظاهری دلار آبی و سفید

از مهم‌ترین تفاوت‌های ظاهری دلار آبی و سفید، رنگ زمینه این اسکناس‌هاست که به وضوح با یکدیگر متفاوت است. دومین تفاوت نوشته بزرگ ۱۰۰ دلاری‌های قدیمی است که در طرح جدید در گوشه و به‌صورت کوچک‌تر قرار داده شده است و از واضح‌ترین تفاوت‌های دلار آبی و سفید خط آبی پهن در وسط اسکناس است. تفاوت‌های بسیار زیاد دیگری نیز می‌توان در شکل این دو دلار مشاهده کرد همچون حذف دایره دور تصویر، اما توجه به این تفاوت‌ها برای شناسایی دلار آبی از سفید راحت‌تر است.

دلار آبی بخریم یا سفید؟

دلار آبی بخریم یا سفید

احتمالا تا اینجا از توضیحات ارائه شده متوجه شده‌اید که دلار آبی جدیدتر است و از امنیت بالاتری برخوردار است. پس تا اینجا پاسخ شما این است که خرید دلار آبی احتمالا از ریسک کم‌تری برخوردار است و با اطمینان بیشتری می‌توانید آن را خریداری نمایید.

اما اگر دغدغه فروش دلار در آینده را دارید باید بیشتر دقت کنید. چرا که دلارهای سفید به خاطر قدیمی بودن و نگرانی صرافی‌ها از جعلی یا تقلبی بودن ارزان‌تر معامله می‌شود. پس حتما دقت کنید که دلار آبی بخرید تا در هنگام فروش دچار چالش‌های کم‌تری باشید و با قیمت بیشتری بتوانید اسکناس‌های خود را به ارز دلخواه دیگری تبدیل کنید.

از کجا دلار بخریم؟

متاسفانه شرایط بازار ارز در ایران به خاطر تحریم‌ها و کاهش ارزش پول ملی به گونه‌ای شده است که تقاضای زیادی برای ارزهای خارجی و به خصوص دلار ایجاد نموده است. این تقاضای بالا موجب ایجاد کانال‌های غیرقانونی و غیررسمی عرضه دلار شده است که خرید از این کانال‌ها علاوه بر ریسک بسیار بالایی که دارد ممکن است در نهایت منجر به تبعات قانونی نیز برای خریداران گردد.

توصیه ما به شما این است که دلار و سایر ارزهای رایج را صرفا از صرافی‌های معتبری که مجوز فروش ارز از بانک مرکزی دارند خریداری نمایید. در این صرافی‌ها تراکنش‌های مالی شما ثبت می‌شود و امکان هیچ گونه کلاهبرداری یا فروش دلار تقلبی به شما وجود نخواهد داشت.

سوالات متداول

دلار آبی بخریم یا سفید؟

حتما دقت کنید که دلار آبی بخرید تا در هنگام فروش دچار چالش‌های کم‌تری باشید و با قیمت بیشتری بتوانید اسکناس‌های خود را به ارز دلخواه دیگری تبدیل کنید.

از کجا دلار بخریم؟

توصیه ما به شما این است که دلار و سایر ارزهای رایج را صرفا از صرافی‌های معتبری که مجوز فروش ارز از بانک مرکزی دارند خریداری نمایید.

آیا قیمت دلار آبی و سفید تفاوت دارد؟

بله، معمولاً نرخ دلار آبی بالاتر از نرخ دلار سفید است.

در همین رابطه بخوانید

قیمت امروز دلار، یورو و ارزهای مرجع

نظر هوش مصنوعی درباره اینکه برای سرمایه‌گذاری دلار بخریم یا طلا

همه نکاتی که باید برای خرید و فروش دلار بدانید

شرایط جدید فروش ارز به افراد 

 

 

 

2.8/5 - (5 امتیاز)
مدیر محتوا
من در میان نوشته‌ها زندگی می‌کنم.

‫2 نظر

  • سودابه گفت:

    یعنی اگر دلار سفید بخریم سرمون کلاه رفته ؟

    • مدیر محتوا گفت:

      این طور نیست که اگه دلار سفید بخرید حتما دلار تقلبی دریافت کردید یا کلاه سرتون رفته باشه صرفا باید در نظر بگیرید که احتمال تقلب در دلارهای سفید بیشتره و اینکه ممکنه در زمان فروش مجبور بشید به قیمتی پایین‌تر از قیمت دلار آبی اون رو بفروشید.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *