منوی دسته بندی

تصویر پول رایج در کشورها به چه معناست؟

تصویر پول رایج در کشورها

تصویر پول رایج در کشورها، اغلب حاوی پیام‌ها یا معانی بسیار جالبی است. اگر تاکنون برای خرید ارز و پول کشورهای دیگر به یک مغازه صرافی مراجعه کرده باشید؛ احتمالا انواع پول با رنگ‌ها و تصاویر گوناگون را دیده‌اید. در نگاه اول این تنوع موجب شگفتی خواهند شد اما آیا تا کنون دقت کرده‌اید که پشت این تصاویر و نمادها چه معنایی قرار دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا تصویر پول رایج در کشورها را با کمک تاریخشان رمزگشایی کنیم.

تصویر پول رایج در کشورها به چه معناست؟

همه کشورها در طراحی اسکناس‌های پول تلاش می‌کنند شعارها، نمادها و تصاویر تاریخی، که بیان‌گر هویت آن‌هاست را لحاظ کنند. همه طرح‌هایی که روی یک پول است تلاش می‌کنند در یک نمایش یکپارچه هویت یک کشور را روایت کنند. از این رو پول هر کشور یکی از ملموس ترین نمادهای هویت آن کشور است.

همان‌طور که تغییرات سیاسی و اجتماعی تاریخ کشورها را تغییر می‌دهد؛ هویت هر ملت نیز در طول تاریخ تغییر می‌کند. طراحی اسکناس‌ها و در گذشته سکه‌ها روایت‌گر این تغییرات است. اگر دوست دارید با داستان جذاب و شنیدنی برخی از این کشورها همراه شوید ادامه این مقاله را که براساس روایت‌های نشنال جئوگرافیک آماده شده است دنبال کنید.

تصویر روی پول دلار به چه معناست

تصویر روی پول دلار آمریکا به چه معناست؟

در آمریکا یک قانون بسیار سختگیرانه برای انتشار تصاویر روی اسکناس وجود دارد. تاریخچه این موضوع به سال 1866 برمی‌گردد. زمانی که وزارت خزانه داری ایالات متحده یک اسکناس پنج سنتی حاوی تصویر اسپنسر کلارک، منتشر کرد مباحث حول این موضوع بالا گرفت. کلارک اولین رئیس دفتر چاپ و حکاکی پول بود. برخی از اعضای کنگره مدت‌ها قبل او را به تقلب و بی‌اخلاقی متهم کرده بودند و اگرچه این موضوع در یک کمیته کنگره رد شد اما حواشی این موضوع همچنان وجود داشت.

پس از اعتراضات عمومی، کنگره قانونی را در 7 آوریل 1866 به تصویب رساند که به تصویر کشیدن پرتره یا شباهت هر فرد زنده بر روی واحد پول کشورها ممنوع شد. قوانین ایالات متحده آمریکا هنوز امکان استفاده از تصاویر دارای شباهت به افراد زنده را نداده است و حتی سکه‌های یادبود به احترام رئیس جمهور گذشته تا دو سال پس از مرگ رئیس جمهور صادر نمی‌شوند.

تصویر روی صد دلاری

تصویر روی دلار آمریکا در اسکناس‌های یکصد دلاری نقشی از بنجامین فرانکلین از بنیان‌گذاران ایالات متحده آمریکا است.

در دوران اخیر، این کشور عمدتاً از روسای جمهور و بنیانگذاران گذشته خود با چاپ تصاویرشان روی انواع دلار تجلیل می‌کند. احتمالا تا کنون طرح‌های اسکناس با تصاویری از جورج واشنگتن، توماس جفرسون، آبراهام لینکلن، الکساندر همیلتون، اولیس اس گرانت، و بنجامین فرانکلین را دیده‌اید. تصویر پول رایج در کشورها اگرچه اهداف متفاوتی دارند اما در ادامه متوجه خواهید شد که شباهت‌های زیادی نیز به یکدیگر دارند.

هنر به عنوان یک هویت مشترک در تصویر پول رایج در بوسنی و هرزگوین

اسکناس‌های بوسنی و هرزگوین تصاویر نویسندگان مشهور این کشور را دارند، اما این تصمیم بیشتر به دلیل اجتناب از درگیری‌های داخلی گرفته شده است تا تجلیل از هنر و ادبیات. در سال 1995، سال‌ها جنگ داخلی در بوسنی پایان یافت و یک کشور واحد با دو بخش، جمهوری صرب و فدراسیون کروات-بوسنیایی، بوسنی و هرزگوین جدید را ایجاد کرد.

کشور جدید نیاز به واحد پول یکسان و نمادهای قابل پذیرش برای طرفین داشت. دو فرهنگ متفاوت و هویت‌های متمایز اما چگونه می‌توانستند در این زمینه با یکدیگر مصالحه کنند!؟ همه طرح‌های اولیه به دلیل نقض نیازهای طرفین رد شدند. از جمله یک طرح بحث‌برانگیز که قهرمان صرب را نشان می‌داد، که در جنگ جهانی اول مشهور شده بود.

این بحث‌ها و جدل‌ها تا آنجا ادامه یافت که تا دو سال بعد همچنان هیچ پول رسمی در این کشور وجود نداشت. کشمکش‌ها تا آنجا ادامه داشت که در سال ۱۹۹۷ در هنگام تاسیس بانک برای شروع فعالیت‌های پولی بانکی مجبور به صدور کوپن شدند! در نهایت دو طرف با استفاده از تصاویر هنرمندان و نویسندگان برای انتشار پول به توافق رسیدند.

تصویر پول رایج در نیوزلند عبور از استعمار

نیوزلند در اولین اسکناس‌های خود از یک هویت دوپاره روایت می‌کند. علی‌رغم اینکه نیوزلند در سال ۱۹۴۷ مستقل شد اما تا بیست سال بعد همچنان ردپای انگلستان و ملکه آن در تمام عناصر این کشور قابل مشاهده است. در سال ۱۹۹۱ پنج سال پس از کسب استقلال قانونی کامل از بریتانیا همه تصاویر ملکه انگلستان از اسکناس‌های دلار این کشور حذف شد. کیت شپرد به عنوان رهبر حق رأی زنان، آپیرانا نگاتا رهبر سیاسی و ارنست رادفورد برنده جایزه نوبل فیزیک پس از ملکه توانستند جایگاه تصاویر را از آن خود کنند.

تصویر روی دلار نیوزیلند

نیوزلند پس از استقلال کامل از انگلستان تصاویر شخصیت‌های سیاسی و ملی خود را جایگزین تصاویر ملکه روی دلار کرد

آفریقای جنوبی حیوانات را جایگزین استعمارگران کرد

سرنوشت آفریقای جنوبی نیز مشابه نیوزلند است. تصاویر روی اسکناس‌های این کشور از یک نهضت طولانی آزادی‌خواهی حکایت می‌کنند. آفریقای جنوبی در سال ۱۹۶۱ اولین اسکناس‌های خود را پس از استقلال از بریتانیا منتشر کرد. با این حال تا سی سال بعد همچنان تصاویری از ون ریبیک کاشف هلندی آفریقا روی پول این کشور نقش داشت.

در سال ۱۹۹۲ آفریقای جنوبی در کشاکش مبارزه با سیستم نژادپرستانه آپارتاید خود که سوغات استعمار برای این کشور حتی پس از حکومت جمهوری بود در یک تصمیم جسورانه حیواناتی که نمادهایی از هویت این کشور بودند را جایگزین همه تصاویر استعمارگران کرد.

بیست سال طول کشید تا در سال ۲۰۱۲ نلسون ماندلا رئیس جمهور محبوب این کشور و اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقا به تصویر شاخص روی پول این کشور تبدیل شد. اسکناسی که تصویر روی آن مشابه تصویر پول رایج در کشورها و دارای پرتره یک چهره ملی بود. همچنان چهره ارز آفریقای جنوبی نلسون ماندلا است و احتمالا این تصویر تا سال‌ها در قاب اسکناس‌های این کشور ماندگار خواهد بود.

تصویر روی پول آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی پیش از چهره محبوب خود تصویر حیوانات را جایگزین تصاویر استعمارگران کرد

چنگیزخان تصویر همیشگی پول مغولستان

مغولستان تاریخ پولی خود را به حکومت چنگیز خان در قرن سیزدهم می رساند. او کشور را از یک اقتصاد مبتنی بر دامپروری به یک قدرت جهانی تبدیل کرد و بزرگترین امپراتوری در تاریخ را ایجاد کرد. اگرچه چنگیز خان سکه‌های طلا و نقره را به امپراتوری معرفی کرد، اما این نوه او، کوبلای خان بود که به طور گسترده ای پول کاغذی را چاپ کرد.

مغولستان فقط با دو شخصیت برجسته روی اسکناس‌هایش همه چیز را نسبتاً ساده نگه داشته است: فرمانروای معروف باستانی خود چنگیز خان و قهرمان انقلابی دامدین سوخباتور، که ارتش مغولستان را به پیروزی بر اشغالگران چینی در سال 1921 رهبری کرد.

تصویر سوخباتور برای اولین بار در سال 1939 روی اسکناس های مغولستان نقش بست. این تجلیل برای ایجاد حکومت جمهوری خلق کمونیستی مغولستان بود. قهرمان جنگ در مقابل چینی‌ها برای بیش از 50 سال به تسلط خود بر ارز ادامه داد، تا زمانی که دموکراسی در دهه 1990 مغولستان را فرا گرفت. از سال 1993، چنگیزخان در اسکناس‌های پرارزش، از 500 تا 20000 توگریگ، نشان داده شده است، در حالی که سوخباتور هنوز در اسکناس‌های کوچک‌تر قابل مشاهده است.

تصویر روی پول مغولستان

تصویر یک اسکناس بیست هزار توگریک مغولستان

جمع‌بندی تصویر پول رایج در کشورها

تصویر پول رایج در کشورها روایت‌گر تاریخ و دارای نمادها و نشانه‌هایی از مبارزات و پیشرفت‌های یک ملت است. در این مقاله کوتاه تصویر پول رایج در کشورها و سرزمین‌هایی همچون آمریکا، بوسنی و هرزگوین، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و مغولستان را به انتخاب نشنال جئوگرافیک بررسی کردیم که همگی نشانه‌هایی از خیزش‌های عمومی و پیشرفت‌هایی داشتند که در مواجهه با استعمار یا نیروهای متخاصم داخلی بود.

احتمالا نمی‌توان یک قاعده کلی برای تصویر پول رایج در کشورها برشمرد اما بررسی‌ ما نشان می‌دهد اغلب تصویر پول رایج در کشورها حاوی تصاویر چهره‌هایی است که در تلاطم‌ها و طوفان‌های سهمگین نقش به سزایی در پیشرفت یک ملت داشته‌اند. اگر شما به تصویر پول‌های جالبی برخوردید که دوست داشتید با ما به اشتراک بگذارید حتما در بخش نظرات برایمان ارسال کنید تا در مقالات بعدی به آن‌ها توجه کنیم.

بیشتر بخوانید

تفاوت دلار آبی و سفید + مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید دلار در رابطه با رنگ آن لازم است بدانید!

بیشترین ذخایر ارزی در دنیا مربوط به چه کشورهایی است؟

از هوش مصنوعی پرسیدیم در ایران دلار بخریم یا طلا!؟

 

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
مدیر محتوا
من در میان نوشته‌ها زندگی می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *