منوی دسته بندی

خرید ارز نیمایی

خرید ارز نیمایی خرید ارز نیمایی

خرید ارز نیمایی دارای نکات بسیار مهمی است که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند فرآیند خرید را کند و خریدار را دچار مشکلات گوناگونی نماید. در این مقاله به مهم‌ترین نکات پیرامون خرید ارز نیمایی خواهیم پرداخت.

ارز نیمایی چیست؟

ارز نیمایی یکی از انواع ارزهایی است که کاربرد آن صرفا برای صادارات و واردات است. یعنی در همین ابتدا اگر مخاطب این مقاله افرادی هستند که موضوع تامین ارز آن‌ها مصارف شخصی، مسافرت و یا موراد این چنینی است مقاله خرید ارز نیمایی کمک خاصی به آن‌ها نمی‌کند.

خرید ارز نیمایی از طریق سامانه مخصوص خود، یعنی سامانه نیما قابل معامله است. هدف از به‌کارگیری ارز نیما، تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن و قابل اعتماد برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان عنوان شده است.

دلار نیما چیست؟

دلار نیما یا دلار نیمایی، دلاری است که از طریق سامانه نیما برای مصارف صادرات و یا واردات خرید و فروش می‌شود. در حال حاضر یکی از رایج‌ترین ارزهایی که برای معامله در سرتاسر جهان پذیرفته شده است دلار می‌باشد. طبیعی است که در ایران نیز حجم درخواست زیادی برای خرید این ارز جهت واردات کالا و یا فروش ارز حاصل از صادرات وجود داشته باشد. بدین منظور و جهت جلوگیری از خرید و فروش ارز حاصل از صادرات جهت مصارف غیرضروری و شخصی، سامانه‌ای تحت عنوان سامانه نیما در دسترس بازرگانان قرار داده شده است.

دلار نیما چیست

نرخ ارز نیمایی

نرخ ارز نیمایی توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. این نرخ برحسب انتظارات بانک مرکزی از حجم مبادلات ارزی و میزان عرضه و تقاضای ارز در کشور تعیین می‌شود. باتوجه به اینکه خرید ارز نیمایی برای سهولت انجام امور بازرگانی طراحی شده است؛ این ارز به سهولت در سامانه نیما قابل خرید و فروش بوده و قیمت آن اغلب بسیار کمتر از قیمت بازار آزاد و دارای ثبات بیشتری است.

نرخ ارز نیمایی 1402

نرخ ارز نیمایی از ابتدای سال ۱۴۰۲، شامل سه نرخ اصلی حاصل از دو تالار ارزی اصلی در آن است. هر کدام از تالارهای ارزی محل تامین ارز متفاوت و برحسب محل تامین ارز، نرخ ارز متفاوتی دارند. در تالار اول نرخ ارز برحسب فروش ارز حاصل از نفت توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. در تالار دوم نرخ ارز برحسب محل تامین آن دو نرخ مرتبط با پتروشیمی و سایر گروه‌های کالایی دارد. در ادامه هر کدام از این تالارها به اختصار معرفی شده است:

تالار اول ارزی

تالار ارزی اول مختص گروه کالایی ۱ و ۲۱ است. گروه کالایی ۱ شامل کالاهای ضروری است که محل تامین ارز آن‌ها فروش نفت و قیمت ارز در این تالار همیشه کمترین نرخ ممکن است. همچنین گروه کالایی ۲۱ اغلب مرتبط با مصارف عمومی مردم و کالاهای مرتبط با دام و کشاورزی است که می‌توان برای واردات آن از همین سرفصل ارزی اقدام به خرید ارز نیمایی کرد. در سال ۱۴۰۲ نرخ ارز نیما در تالار اول توسط بانک مرکزی، ۲۸،۵۰۰ تومان اعلام شده است.

تالار دوم ارزی

تالار دوم ارزی یک محل عرضه و تقاضای مستقیم واردکنندگان و صادرکنندگان است. در این تالار کلیه صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را برای فروش عرضه می‌کنند و واردکنندگان اقدام به خرید ارز نیمایی می‌کنند. طبیعتا نرخ ارز در این تالار برحسب عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود و نرخ ثابتی نیست. با این وجود در تالار دوم همواره دو نرخ اصلی قابل مشاهده است.

نرخ اول مربوط به فروش ارز حاصل از پتروشیمی‌هاست که نرخ آن توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود. در نهایت آخرین نرخ مرتبط با ارز حاصل از صادرات سایر گروه‌های کالایی است. قیمت دقیق این نرخ نیز از طریق صفحات مرتبط با قیمت دلار و یورو که در بخش بعدی می‌آید به‌صورت زنده قابل مشاهده است.

قیمت دلار توافقی

قیمت دلار توافقی همان نرخ ارز در سامانه نیما است. از آنجا که این نرخ مربوط به مبادلات آزاد صادرکنندگان و واردکنندگان در یک بازار رقابتی است به نرخ‌های آن، نرخ توافقی اطلاق می‌شود. قیمت دلار توافقی و یورو توافقی در سامانه نیما به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای از طریق لینک‌های زیر قابل مشاهده است:

قیمت امروز دلار نیما

قیمت امروز یورو نیما

دلار سنا و نیما چیست؟

دلار سنا یا به‌صورت کلی‌تر ارز سنا مربوط به فروش اسکناس توسط صرافی‌هاست. درگذشته شما با سرفصل‌های گوناگونی همچون ارز مسافرتی و غیره می‌توانستید از صرافی‌ها تقاضای ارز نقدی داشته باشید. در حال حاضر جهت سهولت کاربری خرید ارز به‌صورت اسکناس صرفا با یک سرفصل کلی تحت عنوان «مصارف ضروری» صورت می‌گیرد. تفاوت قیمت دلار سنا و نیما مربوط به تفاوت قیمت ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی برای مصارف ضروری و قیمت ارز مرتبط با بازار معاملاتی نیما است.

براساس آخرین بخشنامه مرتبط با خرید ارز توسط اشخاص حقیقی جهت دریافت ارز از صرافی‌ها لازم است افراد اقدام به افتتاح حساب ارزی نمایند. در ادامه فیلم ویدئویی مختصری آورده شده است که به تشریح این موضوع می‌پردازد و در صورتی که قصد خرید دلار دارید پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی این فایل را که جهت آگاهی شما آماده کرده‌ایم مشاهده کنید:

 

خرید ارز نیمایی

خرید ارز نیمایی از سامانه نیما امکان‌پذیر است. جهت خرید ارز نیمایی صرافی‌ها به‌صورت مستقیم می‌بایست به سامانه نیما مراجعه نمایند و سایر افراد و شرکت‌ها صرفا در صورتی که دارای کارت بازرگانی باشند می‌توانند ابتدا از طریق سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir سفارش ارز مورد نیاز خود را ثبت نمایند و در صورت تایید از طریق سامانه نیما خرید ارز نیمایی داشته باشند.

خرید ارز نیمایی در سامانه جامع تجارت

مدارک لازم جهت خرید ارز نیما

در یک محتوای جداگانه کلیه مدارک مورد نیاز جهت خرید ارز نیمایی ارائه شده است. شما می‌توانید فرم‌های خام خرید ارز نیما را از آدرس زیر دانلود و جهت ثبت سفارش تکمیل نمایید:

مدارک لازم جهت حواله نیما

قیمت خرید دلار سنا

قیمت خرید دلار سنا براساس میانگین قیمت خرید و فروش اسکناس در صرافی‌ها در سامانه سنا منتشر می‌شود. این قیمت به‌صورت روزانه در سامانه سنا منتشر می‌شود. همچنین جهت مشاهده انواع تنوع قیمتی ارزهای رایجی همچون دلار و یورو شامل قیمت‌های سنا، نیما و قیمت‌های لحظه‌ای خرید و فروش سایر ارزها می‌توانید از طریق لینک‌هایی که در بخش قیمت دلار توافقی ارائه شده بود استفاده نمایید.

دلار سنا از کجا بخریم؟

دلار سنا صرفا یک اصطلاح برای نمایش میانگین قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌هاست. هر معامله‌ای که در صرافی انجام می‌شود همه اطلاعات آن در سامانه بانک مرکزی ثبت می‌شود و در پایان روز در قالب میانگین قیمت در سامانه سنا منتشر می‌شود. پس برای خرید دلار سنا نیازی نیست به سامانه‌ای مراجعه نمایید می‌توانید مراحل خرید دلار از صرافی را پیگیری نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید محتوای مرتبط با خرید دلار را مطالعه نمایید.

سامانه ارز نیمایی

سامانه ارز نیمایی درگاه اینترنتی تحت عنوان «نظام یکپارچه معاملات ارزی» یا به اختصار همان سامانه نیما است. این سامانه یک درگاه آنلاین به‌منظور خرید و فروش مستقیم ارز توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. در اینجا مصرف‌کنندگان و متقاضیان عمده ارز به‌راحتی می‌توانند در یک فضای آزاد و شفاف ارز مورد نیاز خود را خریداری نمایند یا به فروش برسانند. جهت دسترسی به سامانه نیما می‌توانید به نشانی اینترنتی sana2.cbi.ir مراجعه نمایید. شرکت‌های وارداتی و صادراتی جهت استفاده از سامانه نیما بایستی ابتدا به سامانه جامع تجارت به نشانی ntsw.ir مراجعه نمایید.

سامانه سنا ارز چیست؟

سنا مخفف عبارت سامانه نظارت ارزی است. سامانه سنا درگاهی اینترنتی است که اطلاعات قیمت‌های معامله ارزهای مختلف به صورت اسکناس و حواله در آن قابل مشاهده است. قیمت‌های منتشر شده در این درگاه، بر اساس عملکرد روز گذشته معاملات ارزی انجام شده در تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران محاسبه و اطلاع‌رسانی می‌شود. جهت مشاهده این سامانه به آدرس اینترنتی fxmarketrate.cbi.ir مراجعه نمایید.

در این رابطه ببینید:

شرایط جدید فروش ارز به افراد

۷ شرط جدید خرید ارز با کارت ملی

مشاهده قیمت آنلاین دلار و ارزهای پرکاربرد

مهم‌ترین نکات خرید و فروش دلار

انواع خدمات قابل ارائه در صرافی‌ها

4/5 - (5 امتیاز)
مدیر محتوا
من در میان نوشته‌ها زندگی می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *